BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL


SAJTÓKÖZLEMÉNY


Változik a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeleti szabályozása.



Az Országgyűlés elfogadta a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény módosítását. A törvényességi felügyelet szabályainak módosítását elsősorban az időközben bekövetkező törvényi változások, valamint a 2012. január 1-től bevezetett törvényességi felügyelet intézményének egy éves tapasztalata indokolt. A 2013. május 1-jén hatályba lépő szabályok értelmében lehetővé válik, hogy a kormánymegbízott legvégső eszközként kötelezettségvállalót jelöljön ki a polgármesteri hivatal vagy közös önkormányzati hivatal köztisztviselői közül, ezzel végre elkerülhetővé válik, hogy aláíró hiányában az önkormányzatok gazdasági működésében (pl. szociális segélyek, támogatások kifizetése) fennakadás legyen. A módosítások emellett lehetővé teszi társulások felügyeletei bírságolását is.

Miután az önkormányzati társulásokkal kapcsolatos törvényt év elejétől hatályon kívül helyezte az Országgyűlés, az új szabályoknak megfelelően az önkormányzati társulások működésére ki kellett alakítani a törvényességi felügyelet új szabályait. Ennek keretében a fővárosi és megyei kormányhivatal a társulási ülés összehívására, amely a társulás működése, illetve a társulás által nyújtott közszolgáltatásokat igénybe vevők ellátásának biztosítására nyújt elsődleges garanciát.

Módosultak a felügyeleti bírság megállapításával kapcsolatos eljárási szabályok is. A hatályba lépő rendelkezésekkel az Országgyűlés megerősítette, hogy a felügyeleti bírság kiszabására kizárólag a fokozatosság elve alapján és törvényi garanciák biztosításával kerülhessen sor. A felügyeleti bírság szabályainak változásával lehetőség nyílik arra is, hogy a jövőben a társulási tanács által megvalósított jogszabálysértés esetében ne a társulásban tagként résztvevő önkormányzatokat egyenként, hanem magát a társulást bírságolhassa meg a kormányhivatal.

Az új szabályozás – az önkormányzat működőképességének biztosítása érdekében –, kizárólag legvégső eszközként és a lehető legindokoltabb és legrövidebb időtartamra – felhatalmazást ad a kormánymegbízottnak arra, hogy a helyi önkormányzat kiadási előirányzata terhére fizetési kötelezettség vállalására jogosult személyt jelöljön ki az érintett önkormányzat polgármesteri hivatalának kötelezettségvállalásra képesítéssel rendelkező köztisztviselői közül.

A helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzésének helyreállításával egy hosszú ideig fennálló alkotmányellenes helyzet szűnt meg 2010-ben. 2012 áprilisától a fővárosi és megyei kormányhivatalok törvényességi felügyeleti főosztályai látják el az ellenőrzési feladatokat. A kormánypolitika fontos feladata az állam megfelelő, ésszerű és hatékony működtetése, ennek része az is, hogy az adófizetők pénzéből fenntartott önkormányzati hivatalok és társulások törvényes, átlátható működését minden eszközzel igyekszik biztosítani. A törvénymódosítás a kormánymegbízott törvényességi felügyeleti jogkörét és annak eszköztárát továbbra is az önkormányzati önállóság tiszteletben tartása mellett szabályozza, kizárólag annak lehetőségét biztosítja, hogy a helyi önkormányzat működésében tapasztalt jogsértés a lehető leghatékonyabb módon – és elsősorban az önkormányzat önkéntes jogkövetését előtérbe helyezve – az önkormányzat és az általa nyújtott közszolgáltatások veszélyeztetése nélkül megszüntethető legyen.



(Bács- Kiskun Megyei Kormányhivatal)