Normatív határozat
20. §
A Képviselő-testületet normatív határozatot hoz intézményeinek alapító okiratának elfogadásáról,
annak módosításáról és az intézmények szervezeti és működési szabályzatainak elfogadásáról,
módosításáról.
A jegyzőkönyv
21. §
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.
(3) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:
a) a távolmaradt képviselők nevét,
b) a képviselő kérése alapján szó szerinti hozzászólást.
(4) A Képviselő-testület üléséről szóló jegyzőkönyvet 2 példányban kell elkészíteni (eredeti,
munkapéldány). A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli.
(5) A Képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester, a jegyző, valamint két fő
jegyzőkönyv-hitelestő írja alá.
(6) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a Képviselő-testület jegyzőkönyveibe
és mellékleteibe. A jegyzőkönyvek betekinthetőségről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A
jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A választópolgárok
részére a zárt ülésről készült jegyzőkönyvben szereplő közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat
megismerhetőségét biztosítani kell.
Előterjesztés
22. §
(1) Előterjesztésnek minősül a Képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó:
tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet indokolással, valamint a határozati javaslat indokolással.
(2) A Képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, kivéve a 9. § (6) bekezdésében
foglalt eseteket.
(3) A napirend előterjesztője lehet:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) képviselő,
d) képviselő-testület bizottsága
e) jegyző,
f) képviselő-testület által meghatározott személy.
(4) Az előterjesztés tartalmazza -kivéve a tájékoztató és a beszámoló-:
a) az előterjesztő nevét,
b) a képviselő-testületi ülés időpontját, típusát
c) az előterjesztés tárgyát,
d) az előterjesztés előzményeit, korábban hozott Képviselő-testületi döntések, azok
végrehajtásával kapcsolatos információk,
e) a téma ismertetése,
f) a jogszabályi környezetet,
g) azokat a tényeket, körülményeket, adatokat, amelyek a döntést indokolják,
h) anyagi kihatású döntésnél a költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
i) az előterjesztés elkészítésében résztvevők megnevezését, véleményét,
j) előterjesztő megnevezését, aláírását,
k) határozati javaslatot, rendelet tervezetet.
(5) Határozati javaslatnak:
a) kapcsolódnia kell az előterjesztés megállapításaihoz,
b) törvényesnek és végrehajthatónak kell lennie,
c) rendelkezni kell az ugyanebben a tárgykörben korábban hozott és hatályos határozatok
sorsáról,
d) meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személyt,
e) meg kell jelölni a végrehajtás határidejét.
(6) Az előterjesztés összeállításáért az előterjesztő a felelős.
(7) Jogszabály előírása, illetve a polgármester felkérése alapján az Önkormányzat feladatkörét érintő
kérdésekben nem önkormányzati szervek vezetői, képviselői is adhatnak tájékoztatást, illetve
előterjeszthetnek beszámolót a Képviselő-testület ülésére.
(8) Az előterjesztő az előterjesztés elkészítésére külön előadót jelölhet ki, aki az előterjesztés
megtárgyalásán tanácskozási joggal vesz részt.
(9) A bizottság az előterjesztésre vonatkozó véleményeit, javaslatait legkésőbb a képviselő-testületi
ülésen a napirendi pont vitájakor terjeszthetik elő.
Sürgősségi indítvány
23. §
(1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában az
előterjesztések között nem szerepel.
(2) Sürgősségi indítványt nyújthat be:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a bizottság,
d) a képviselő,
e) a jegyző.
(3) A sürgősségi indítványt, ha azt nem a polgármester teszi írásban, a polgármesterhez kell
benyújtani, írásban az ülést megelőző munkanapon 12 óráig, a sürgősség tényének indokolásával.
(4) A képviselő-testület a napirend tárgyalása során dönt az előterjesztés sürgősségi napirendre
vételéről, egyszerű szótöbbséggel. Ha nem ismeri el a sürgősséget, az előterjesztést a következő ülés
napirendi javaslataként kell kezelni.
Kérdés, interpelláció
24. §
(1) Kérdésnek minősül az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési,
előkészítési jellegű tudakozódás.
(2) A képviselő a Képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a
bizottság elnökéhez önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben kérdést intézhet, amelyre a
megkérdezett az ülésen –vagy legkésőbb 15 napon belül írásban- érdemi választ kell adni.
(3) A kérdéseket a képviselő a képviselő-testületi ülésen az „Egyebek” napirendi pontban teheti fel.
(4) A képviselő a Képviselő-testület ülésén az önkormányzat feladat-és hatáskörébe tartozó minden
ügyben magyarázat kérés céljából a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, a
jegyzőhöz interpellációt intézhet, amelyre a megkérdezett az ülésen –vagy legkésőbb 15 napon belül
írásban- érdemi választ kell adni.
(5) Az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 2 nappal a polgármesternél kell írásban
bejelenteni.
(6) A bejelentésnek tartalmaznia kell:
a) az interpelláló nevét
b) interpelláció tárgyát.
(7) Sürgős esetben a polgármester engedélyével az ülésen szóbeli interpelláció is előterjeszthető.
(8) Ha az interpelláló képviselő írásban kapott választ, akkor a következő rendes ülésen kell
nyilatkoznia a válasz elfogadásáról.
(9) A Képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról az előterjesztő
nyilatkozik. Ha a képviselő az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy a Képviselő-testület
vita nélkül dönt az elfogadásáról. Ha a Képviselő-testület nem fogadja el az interpellációra adott
választ, annak vizsgálatát a polgármesterre vagy bizottságára bízza. A vizsgálat eredményéről a soron
következő rendes ülésen a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
Közmeghallgatás
25. §
(1) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett közmeghallgatás
keretében lehetővé teszi a választópolgárok, a helyben érdekelt közösségek, a társadalmi szervezetek
képviselői részére, hogy közvetlenül terjesszék elő közérdekű kérdéseiket, kezdeményezéseiket,
tegyék meg javaslataikat.
(2) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, a tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a Bátyai
Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal és a közmeghallgatás
időpontját megelőzően kiadott „Hírlevél”-ben is tájékoztatni kell.
IV. fejezet
A települési képviselő
26. §
(1) A települési képviselőt törvényben és önkormányzati rendeletben meghatározott jogok illetik meg
és kötelezettségek terhelik.
(2) A települési képviselő:
a) tevékenyen részt vesz a Képviselő-testület munkájában,
b) köteles írásban vagy szóban a polgármesternek vagy a jegyzőnek az ülés előtt bejelenteni, ha a
Képviselő-testületi ülésen nem tud részt venni,
c) köteles írásban vagy szóban a bizottság elnökének vagy a jegyzőnek az ülés előtt bejelenteni,
ha bizottsági ülésen nem tud részt venni és a bizottság tagja,
d) köteles a vele szemben felmerült érintettségi okot az előterjesztés vitájának megkezdése előtt
bejelenteni,
e) olyan magatartást tanúsít, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységére,
f) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, önszerveződő közösségekkel.
(3) A települési képviselőt a törvény keretei között külön önkormányzati rendeletben megállapított
mértékű tiszteletdíj illeti meg.
(4) Az a települési képviselő, aki nem jelenti be távolmaradását, az adott hónapra tiszteletdíjra nem
jogosult.
A Képviselő-testület bizottságai
V. fejezet
27. §
(1) A Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, valamit
ellenőrzésére állandó bizottságokat, valamint ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
(2) A bizottság elnökére, tagjaira bármely képviselő javaslatot tehet.
Állandó bizottság
28. §
(1) A Képviselő-testület állandó bizottsága a Pénzügyi -és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság,
létszáma: 3 fő.
(2) A bizottság elnökét és tagjait a Képviselő-testület választja meg.
(3) Az állandó bizottság tagjainak névsorát, valamint feladat-és hatásköreit az 5. melléklet tartalmazza.
(4) A Pénzügyi-és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság ellenőrzi és tartja nyílván a képviselői
vagyonnyilatkozatokat, és vizsgálja az összeférhetetlenségi okokat.
(5) A Pénzügyi –és Vagyonnyilatkozatot Ellenőrző Bizottság állásfoglalásával terjeszthető elő:
a) a költségvetési rendeletéről és annak módosításáról szóló előterjesztések,
b) a zárszámadási rendeletről szóló előterjesztések,
c) a vagyonrendeletről szóló előterjesztések,
d) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról és annak módosításáról szóló
előterjesztés.
Ideiglenes bizottság
29. §
(1) A Képviselő-testület meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az
ideiglenes bizottság az adott feladat ellátását követően arról beszámol a Képviselő-testületnek. A
beszámoló elfogadásával az ideiglenes bizottság megszűnik.
(2) Az ideiglenes bizottság feladat különösen:
a) esetenként jelentkező feladatok végrehajtásának előkészítése,
b) egyes rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése,
c) vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.
(3) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
a) dönt a bizottság elnevezéséről,
b) rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
c) meghatározza a bizottság feladat-és hatáskörét,
d) dönt működésének időtartamáról.
(4) Az ideiglenes bizottság tagjai tiszteletdíjban nem részesülnek.
A bizottságok működésének szabályai
30. §
(1) A bizottságok működésére, összehívására, meghívójára, üléseire és jegyzőkönyvére a Képviselő-
testület működésénél rögzített megfelelő szabályokat kell alkalmazni, kivéve, ha ez a rendelet másként
nem rendelkezik.
(2) A bizottság üléseit az elnök hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén a bizottság
legidősebb tagja hívja össze és vezeti az ülést.
(3) A bizottság üléseit szükség szerint tartja.
(4) A bizottság üléseit a Képviselő-testületi üléseket megelőzően tartja.
(5) A bizottság elnöke a meghívót és az előterjesztéseket az ülés előtt írásban legalább 3 nappal
megküldi a bizottság tagjainak.
(6) A bizottság ülésére meg kell hívni a polgármestert, az alpolgármestert, a képviselőket, a jegyzőt, a
napirend által érintett köztisztviselőt, valamint akit az elnök szükségesnek tart.
(7) A polgármester, az alpolgármester, bármely képviselő, a jegyző javaslatot tehet valamely a
bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a legközelebbi
ülés elé terjeszti.
(8) A bizottság a feladat-és hatáskörébe tartozó kérdésekben döntéseit nyílt szavazással hozza. A
javaslat elfogadásához a jelenlévő bizottsági tagok több, mint a felének igen szavazata szükséges.
(9) A bizottság döntéseit határozattal hozza. A határozatokat külön-külön a naptári év elejétől
kezdődően folyamatosan sorszámmal és évszámmal kell ellátni. A bizottság által hozott határozat
megjelölése:
(10) A bizottság üléseiről jegyzőkönyv készül, amelyet a bizottság elnöke, egy jegyzőkönyv-hitelesítő
és a jegyző ír alá.
(11) A Képviselő-testület ülésén a bizottság döntéseiről a bizottság elnöke, vagy az ülésen jelen lévő
bizottsági tag ad tájékoztatást.
(12) A bizottság elnöke:
a) összehívja és vezeti a bizottság ülését,
b) kiadmányozza a bizottság döntéseit,
c) ellenőrzi a bizottság határozatainak végrehajtását,
d) képviseli a bizottságot.
(13) A bizottság tagjai:
sorszám/év a bizottság elnevezéséből alkotott mozaikszó sz. határozat.
a) részt vesznek a bizottság ülésein,
b) részt vehetnek a bizottsági döntések előkészítésében,
c) a bizottság elnökének megbízása alapján képviselhetik a bizottságot.